onsdag den 15. august 2012

Tøsepynt til hår og tøj - med mini DIY

Min onkel er møbelpolstrer og har derfor en af de hersens professionelle knappeslåningsmaskiner (som sikkert hedder noget helt andet :-)). Sidst min mor besøgte ham, var hun så sød at slå en masse forskellige knapper af forskellige stofrester. Blandt andet nogle små fine damer, som er rester fra en kjole til Emma.

Nu er nogle af disse skønne frøkener sammen med hæklede blomster blevet til tøsepynt til hår og tøj. Indtil videre har jeg lavet 3 hårnåle og en broche, men der er helt klart flere på vej. Synes de får et rigtigt sødt - og meget tøset - udtryk. Men Emma vil selvfølgelig kun have dem i rosa - hvem sagde stor vilje?

Blomsten er let hæklet og kan laves i et utal af variationer. Jeg har brugt denne opskrift, som oprindeligt stammer fra bogen 'Galen i garn' af Susanna Zacke og Sania Hedengren. Men man kan også bruge denne eller denne eller tjek lige disse fantastiske blomster.....

Når blomstens ender er hæftet, syes knappen på og pyntet sættes fast på enten hårnål eller brochenål. Man kan jo også skifte knappen ud med en stor perle?

Nemt, ik?



18 kommentarer:

  1. Ej hvor er de fine!- supersød idé -og tak for en god lille DIY:-)

    SvarSlet
  2. Jättesöta. Så fin Emma kommer att bli!

    SvarSlet
  3. For søren. De er godt nok lækre. Tak for DIY. Selvom jeg nok ikke får kastet mig ud i hæklekunsten lige foreløbig..

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Maria :-) Det ville du ellers sagtens kunne finde ud af! Til gengæld ville jeg gerne have dine sytalenter..... For pokker, hvor laver du mange fine ting!

      Slet
  4. Der kan da ikke være mange småtøser der ikke ville elske dem !. I vores familie kan vi kun finde ud af at producere drenge, så der er ikke mange tøser at pynte på.. :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hehe, de kan vel også trænge til lidt pynt ;-)

      Slet
  5. Nåååhhh hvor er de fine, til en rigtig lille prinsesse :) Jeg er ret vild med de stofbetrukne knapper, de giver lige det sidste ;)
    Knus

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Lena, ja det er altså fine, sådan nogle knapper. Tror desværre ikke mine kan tåle en tur i vaskemaskinen, for der er metal på bagsiden. Men så kan de jo bruges til så meget andet :-)
      Knus!

      Slet
  6. De er da helt vildt fine! Ih jeg glæder mig til jeg skal til at sætte hår på Carla.
    K.h.
    Christina

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Christina :-) Min datter har sin helt egen meget store vilje, både om hår og tøj... Så det er ikke sikkert, at jeg får listet disse i håret på hende :( Men brochen har hun hapset....
      Kh

      Slet
  7. Rigtig søde, Bodil! Utrolig så vijlestærk en 5-årig kan være indimellem! Manden tabte også "kampen" til Mads i går aftes og endte med at kravle på loftet efter en bamse (Mads selv sendte der op for et par måneder siden) lige inden senge tid.

    Tsk, tak - man må vælge sine kampe med omhu! ;o)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Pia! Altså, den vilje.... Man må virkelig vælge sine kampe, som du skriver. Og nu begynder den mindste s.. også... Han har et temperament af en umenneskelig karakter.... SUK! :)
      Kram

      Slet
  8. NØJ hvor er de skønne. Jeg er vild med kombinationen af de fine damer og hæklerierne. En dag vil hun helt sikkert gerne have de andre, du skal bare ligge dem til side lidt og ellers er de jo fine som en lille gave.

    I øvrigt er en stejl vilje vel tit en fordel i livet, det er bare hårdt mens man skal lærer at bruge den rigtigt!

    SvarSlet
  9. Tillykke, du har vundet en elefant puslebox i min give away :-)

    Kh Mette

    SvarSlet
  10. Ej hvor er de fine! Hvem der bare havde en datter som snart (efter 2 år) gad at gro sig noget rigtig tøsehår ;-)

    SvarSlet

Tusind tak for besøget og kommentaren! Jeg sætter så utroligt stor pris på hver eneste kommentar og gør mit bedste for at besvare alle :-)